Dzisiaj, 2 grudnia 2025 roku, na stacji kolejowej w Giżycku odbyło się spotkanie z Janem Szyszko, sekretarzem stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, oraz przedstawicielami samorządów. Wizyta była poświęcona podsumowaniu modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko – Korsze oraz prezentacji efektów jednej z największych inwestycji kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim. W wydarzeniu wzięły udział także media.
Co zmienia modernizacja linii 38
Modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko – Korsze to obecnie największa inwestycja PKP PLK S.A. w regionie. Dzięki przebudowie torów, elektryfikacji oraz budowie nowych mijanek – m.in. w Woszczelach i Siedliskach – poprawi się przepustowość linii, bezpieczeństwo i punktualność, a podróże między Ełkiem, Giżyckiem i Olsztynem będą krótsze i bardziej komfortowe. Efektem ma być lepszy dostęp do kolei w północno-wschodniej Polsce, mniejsze oddziaływanie transportu na środowisko i realna alternatywa dla samochodu.
Nowy rozkład jazdy i powrót pociągów
Od czerwca bieżącego roku dojazd koleją na Mazury jest już możliwy od strony Ełku. Zakończenie wszystkich prac na odcinku Ełk – Giżycko planowane jest do końca 2025 r. Jednocześnie od 14 grudnia pociągi wjadą na stację Giżycko także od strony Olsztyna, a w dalszej kolejności wrócą połączenia na odcinku Giżycko – Korsze. Podczas dzisiejszego spotkania zapowiedziano również informacje o nowym rozkładzie jazdy i powrocie pociągów na tym fragmencie linii.
Ponad 2,5 mld zł na linię Ełk – Giżycko – Korsze
Realizacja inwestycji odbywa się etapowo, z wykorzystaniem kilku programów unijnych oraz Krajowego Planu Odbudowy. Łączna wartość samych projektów dotyczących linii nr 38 między Ełkiem a Korszami przekracza 2,5 mld zł (470 mln zł + 482 mln zł + 1,58 mld zł).
FEnIKS – Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027
W ramach programu FEnIKS realizowany jest projekt:
„Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko wraz z elektryfikacją – Faza II”, którego beneficjentem jest PKP PLK S.A.
-
całkowita wartość projektu: 470 mln zł
-
dofinansowanie UE: prawie 304 mln zł
POIiŚ – Program Infrastruktura i Środowisko 2014–2020
Pierwsza faza projektu była realizowana w ramach POIiŚ:
„Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko wraz z elektryfikacją – Faza I”.
-
koszt całkowity projektu: 482 mln zł
-
dofinansowanie UE: 291 mln zł
KPO – Krajowy Plan Odbudowy
Kolejny etap dotyczy odcinka Giżycko – Korsze i jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy:
„Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją”.
-
koszt całkowity: 1,58 mld zł
-
dofinansowanie KPO: 1,3 mld zł (w dokumencie: „prawie 1,3 mld zł”)
CEF – „Łącząc Europę” i inwestycje w Ełku
Uzupełnieniem prac na linii 38 są inwestycje realizowane z instrumentu CEF („Łącząc Europę”), w ramach projektu:
„Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”, obejmującego m.in. stację Ełk oraz Lokalne Centrum Sterowania.
-
koszt projektu wg GA: 166 483 446 euro
-
dofinansowanie CEF wg GA: 141 510 929 euro
Dlaczego ta inwestycja jest kluczowa dla regionu?
Zgodnie z dokumentem, modernizacja linii kolejowej nr 38 jest przedstawiana jako przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla województwa warmińsko-mazurskiego. To największa inwestycja kolejowa w regionie współfinansowana z funduszy unijnych z różnych programów – od FEnIKS i POIiŚ, przez KPO, po CEF.
Dzięki niej mieszkańcy Giżycka, Ełku, Korsz i okolic mają zyskać szybsze, bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne połączenia kolejowe, lepszą dostępność transportową oraz nowe możliwości dojazdu do pracy, szkoły czy na uczelnię. Inwestycja ma również wzmocnić potencjał turystyczny Mazur i poprawić spójność komunikacyjną całej północno-wschodniej Polski.









